Matěj Frgala

síť svobodných demokratických škol

Naposledy upraveno: 30. 11. 2023

Matěj Frgala

Kdo jsem

Jsem mladý člověk, poněkud nespolečenský, občas označovaný jako „přerostlé dítě“. Teprve se učím, že neexistuje „dětský“ a „dospělý“ svět, ale prostě svět. Mám rád češtinu, Itálii, letecké eurovíkendy a drážní dopravu.

V Opavě se zasazuju o školu, která se snaží být tak svobodná, jak jen to školské právní předpisy umožňují. Děti vnímám jako lidi rovné dospělákům, jen s poněkud kratší životní zkušeností. Myslím si, že dítě ví, co je pro něj dobré.

Co v Erazimu dělám

Hlavně dělám papíry, rozpočty, výkazy, zákony, řády a různé další dokumenty, kterými znepříjemňuju lidem život. Zabývám se směřováním naší školy, zvyšováním jejích kapacit a zpracovávání spousty papírů. Sem tam mě baví poskládat kazetový podhled nebo sádrokartonovou příčku. Trýzním lidi kolem sebe legislativou.

Proč chci pro Erazim pracovat

Učarovala mi návštěva jedné svobodné demokratické školy, v níž jsem viděl děti jezdit na koloběžce, houpat se na síti, stavět si ze stavebnice, obhajovat své názory na školním shromáždění nebo zcela dobrovolně chodit na hodiny matematiky.

Později jsem pro jinou svobodnou demokratickou školu i pracoval, a to od jejího otevření. Na začátku jsem viděl posmutnělé a unavené děti. Měly za sebou několik let ve školách, kde se si na ně učitelé zasedávali nebo se jim spolužáci posmívali. Tyhle děti se pak staly žáky nové svobodné demokratické školy, kde s nimi najednou učitelé jednali s respektem a dopřávali jim svobodu. Během krátké doby tyhle děti zase začínaly mít radost ze života, rozvíjet se v tom, co je baví, a školní chodby začaly znít dětským smíchem.

Tyhle zkušenosti pro mě byly jedněmi z důvodů, proč jsem chtěl, aby svobodná demokratická škola vznikla i v Opavě. Hlavními důvody byla má pohodlnost a lenost, abych se nemusel se stěhovat do jiného města, kde nejbližší podobná škola byla, nebo do něj dojíždět.

Co mám profesně za sebou

Na střední jsem zdárně ukončil informatiku se zaměřením na programování a sítě, na vysoké učitelství 1. stupně základní školy. Absolvoval jsem dvouletý kurz pedagogiky Montessori pro práci s dětmi od 6 do 12 let v Montessori ČR. Rád se účastním seminářů manželů Kopřivových (Respektovat a být respektován) a kdysi dávno jsem vůbec sbíral kdejaká osvědčení. 🙂

Učil jsem na svobodné demokratické škole i ve škole Montessori. V ní se mě při obědě jeden sedmiletý chlapec mimoděk zeptal, jestli znám Summerhill. Dělal jsem asistenta pedagoga. A jen tak pro zábavu jsem pouštěl titulky v opeře ve Slezském divadle.

Jo, a ve svých 24 letech jsem se stal nejmladším ředitelem základní školy v Česku.